Veerdiensten naar Corsica en Sardinie

Veerdiensten naar Corsica en Sardinië

Tips, ideeën, aandachtspunten, checklist, adviezen, voorbeeldberekeningen enz.

Algemeen

De ferrymaatschappijen hebben hun schema’s en vaarroutes voor 2020 gepresenteerd. Dat betekent dat we weer kunnen boeken. Ook de voorbeeldberekeningen zijn gemaakt, zie verderop!

Er zijn 4 grote veerbootmaatschappijen die varen op Corsica:

Voor Sardinië zijn dat er 5:

Direct boeken bij deze maatschappijen betekent dat je je ticket direct gemaild krijgt.

NB: 2020: Voorheen was La Méridionale boekbaar via Corsica Linea. Die 2 zijn nu losgekoppeld.  La Meridionale is nog niet goed boekbaar is voor de zomer.

Ook Corsica Ferries heeft nog wat manco’s op de site. Enkele “lijnen” staan er nog niet bij of sporadisch. Maar het kan ook zijn dat het zo blijft.

Op onderstaande  websites kun je de verschillende veerdienstmogelijkheden met elkaar vergelijken en boeken. Soms kunnen ze de tickets een paar tientjes goedkoper leveren. Soms krijg je dan een voucher waarmee je je ticket in de haven moet ophalen of ze sturen hem per mail naar je toe:

Heb je geen idee van prijzen…. dan kun je onderaan deze pagina indicatieve voorbeeldberekeningen bekijken.

We stellen het bijzonder op prijs als je gaat boeken dat je dat dan via een van de op deze pagina staande links doet. Hiermee help je het onderhoud van de site te bekostigen. Dank je wel.

Overzicht veerdiensten, havens en maatschappijen 2020:

NB: CF (Corsica&SardinieFerries) heeft een zeer onregelmatig vaarschema. CF in witte vakjes wil zeggen dat ze eigenlijk wel aangekondigd zijn, maar (nog?) niet boekbaar zijn (op 18 nov 2020)

Proefboeken

Als je gaat uitzoeken welke veerdienst of veerbootmaatschappij geschikt is voor jouw overtocht, dan kun je een proefboeking doen. Dat wil zeggen, je doet gewoon alsof je echt boekt, maar op moment dat je moet betalen stop je. Over het algemeen weet je – vaak al een paar vensters eerder – meer dan genoeg!

Tip: Het is ook mogelijk om bij de ene veerbootmaatschappij een enkeltje heen te boeken en met de andere maatschappij terug te varen: al dan niet vanuit andere havens!

Boekingtips Veerdiensten

Waar moet je nu opletten als je de reis (digitaal) gaat boeken? Er zijn 5 uitgangspunten: de route, de afstand, de aankomst en vertrektijd, nachtboot/dagboot en natuurlijk de kosten.

1. De route
De route is afhankelijk of je naar een van de Franse havens Marseille, Toulon of Nice wilt rijden of naar de Italiaanse havensteden Savona, Genua, Livorno, Piombino of nog zuidelijker. De Franse havens liggen niet ver uit elkaar dus, dat maakt qua route niet zoveel uit. Toulon vinden wijzelf de prettigste haven om vanuit te vertrekken. Het rijdt heel gemakkelijk aan. Als je te vroeg bent, kun je naast het inscheepterrein parkeren en even over de boulevard slenteren of wat lekkers drinken om in de stemming te komen. Populair is ook het Italiaanse Livorno. Het ligt het dichtstbij de eilanden. De vraag betreft de route is: wat vind je het prettigste aanrijden. Mensen uit de Duitse grensstreek zullen eerder voor Italië kiezen dan mensen uit de kuststreek. Verder moet je rekening houden met tol op de Franse en Italiaans snelwegen en een vignet in Zwitserland. Ook moet je in Zwitserland door de Gothardtunnel of over de pas. De afstand Utrecht -Marseille  en Utrecht-Genua is ongeveer even ver, namelijk:  zo’n 12 uur rijden over ongeveer 1200 km.

Als je op het eiland aankomt, wil je dan nog ver reizen? Corsica heeft diverse havens waar veerboten aanmeren. De 6 belangrijkste zijn Bastia, Ajaccio, Calvi, Ile Rousse, Propriano en Porto Vecchio.

De belangrijkste twee havens op Sardinië zijn Olbia en Porto Torres. Ook Arbatax en Cagliari zijn havensteden.

Niet alle veerdiensten vertrekken VANUIT alle havens of NAAR alle havens.

Ook zijn er veerdiensten tussen  Corsica (Bonifacio + Porto Vecchio) en Sardinië (Santa Teresa Gallura, Porto Torres en Olbia).

Met een enkele veerdienst kun je ook van Corsica naar Elba.

2. De afstand
Je kunt dus via Italië of Frankrijk overvaren, maar het gaat niet alleen om de km over land, maar ook om de km over zee. De reisafstand Livorno – Bastia en Piombino zijn het kortst, hoewel de snelboot er vanuit Nice soms nog korter over doet.  Ook naar Sardinië is het via Livorno het kortste.

De reisduur over zee wordt dus mede bepaald door de snelheid van de boten! En dat kan enorm variëren. Overtochten kunnen in tijdsduur variëren van 3 tot 15 uur. Wil je dus niet te lang op de boot zitten, dan kan de keuze voor een veerdienst die kort onderweg is, bepalend zijn. Over het algemeen wordt bij het “proefboeken” vermeld hoelang er over de overtocht wordt gevaren. Overigens mag je met een aanhanger niet op alle ferry’s, maar wel bijna allemaal.

3. Aankomst/vertrektijd 
Dit is misschien wel het belangrijkste uitgangspunt! Want als de boot ‘s morgens om 8.00 uur vertrekt dan dien je dus zeker om een uur of 7.00 in de haven te zijn. Kun je daar dan ook op dat tijdstip zijn? Of – als je eenmaal overgevaren bent – kom je om 21.30 uur het eiland op. Kun je dan nog wel onderdak vinden? Datzelfde geldt dus ook voor de terugweg. De wegen op de eilanden zijn over het algemeen prima, maar er zijn nauwelijks snelwegen.

4. De nacht- of dagboot 
Een handige optie kan zijn om een nachtboot te nemen. Als je dan ’s morgensvroeg het (ei)land op rijdt dan heb je alle tijd om rustig naar je vakantieplek of huis te rijden. Goed uitgerust en gedoucht. Voor een nachtboot moet je vaak een hut of stoel boeken. Maar je ziet ook reizigers gewapend met een matrasje de nachtboot op komen om vervolgens ergens op de boot een plekje te vinden waar ze kunnen slapen. Ben je met 5 personen en boek je een hut van 4 personen, dan kun je voor de 5e persoon een matrasje neerleggen in de hut. Je hebt dan wel allemaal de beschikking over een eigen douche en wc in de hut!

Voor de goede orde: nagenoeg alle veerdiensten varen met boten waar je NIET in je caravan of camper mag overnachten! Is dit wel het geval, dan staat er “Camping on board bij” en geldt voor zo ver mij bekend, alleen op enkele diensten van Mobylines op Sardinië.

Soms mag je – met name in Livorno – ‘s avonds de boot al op voor de dagboot. Je kunt dan in een hut slapen terwijl de boot aan de kant ligt. Nautel wordt dat genoemd.

5. De kosten 
Het is niet – zoals op veel veerdiensten gewoon – dat een ticket voor de veerboot naar Corsica of Sardinië altijd en overal hetzelfde kost. Sterker nog: dezelfde veerdienst vanuit dezelfde haven op het zelfde tijdstip met dezelfde boot en maatschappij kan een paar dagen later goedkoper zijn of duurder.

En nu? Boeken!
Rekening houdend met bovenstaande kun je op zoek gaan naar de voordeligste overtocht. Natuurlijk via een reisbureau, maar ook heel goed zelf op de websites. (proefboeken!) En dan kom je er achter dat: een overtocht tot wel 4 keer duurder uit kan komen vergeleken met de goedkoopste overtocht. Dus dat wordt puzzelen: bij sommige maatschappijen is elke overtocht even duur, bij een ander is dinsdag een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld zaterdag. Bij de één helpt het enorm om vroeg te boeken, bij een ander kun je goedkoper mee op de halve vrachtboten. Neem je de nachtboot, dan moet je vaak een hut boeken die minimaal tussen de 50 en 100 euro kost. Maar dat scheelt dan wellicht weer in de overnachtingskosten onderweg.

Succes!

Hulp nodig? Vraag advies op maat!

Checklist voor een keuze uit honderden afvaarten:

  • Nacht- of dagboot
  • Route: welke haven of maakt het je niet uit.
  • Via Zwitserland (Vignet/Gothard) of Frankrijk (Tol)
  • Vertrektijd in de haven haalbaar?
  • Aankomsttijd aan overkant logisch? Zoeken van een camping/accommodatie. (dus ook voor terugreis!)
  • Met of zonder aanhanger (aanhangers zoals vouwwagen en caravan kunnen niet met elke boot mee)
  • Plaats van aankomst belangrijk?
  • Dag van overtocht belangrijk? Weekend is soms veel duurder.
  • Lengte/tijdsduur van overtocht belangrijk = variërend van 5 – 20 uur?
  • Korting belangrijk = meestal vroeg reserveren
  • Toch op de bonnefooi? Kies dan haven met meerdere afvaarten per dag.

Op de bonnefooi, kan dat?

Zeker met een aanhanger is het op hoogtij dagen belangrijk dat je reserveert! Wij hebben op boten gezeten waarbij alle dekken volstonden met auto’s, vrachtwagens,  bussen, caravans en campers….. maar het kan wel op de bonnefooi.

….. als het je niet uit maakt:

  • hoe laat je vertrekt
  • hoe laat je op Corsica of Sardinië aankomt
  • of je een snelle of langzame boot hebt
  • een nacht- of dagboot hebt
  • de hoofdprijs betaalt, kans dat je minder betaalt, is kleiner.

Tja dan is NIET reserveren een prima optie…..

Als je voetganger bent en de boot zou vol zijn (wat ik me haast niet kan voorstellen) dan moet je wachten op de volgende boot….

Ben je gewoon met een personenauto dan is er heel vaak wel plek, misschien moet je wachten tot de volgende boot. In bovengenoemde gevallen is het dus handig op voorhand een haven te kiezen waar veel boten vertrekken.

Wel is het zo, dat voor een aantal maatschappijen geldt dat er aardige kortingen in het voorseizoen worden gegeven. De vraag is of je die kortingen ook krijgt als je in de haven een ticket koopt. Meestal betaal je de hoofdprijs.

Campers: er gaan steeds meer campers naar de eilanden. Die moeten over het algemeen allemaal op het vrachtwagendek. Dat is dus erg beperkt. Dus de kans dat er hogere prijzen worden gevraagd, wordt steeds groter. Dan maar toch beter vroegboeken?

Een ander voordeel van vooraf reserveren direct bij een maatschappij is: je hoeft niet meer te zoeken naar de ticketverkoop. Je wappert wat met je e-mailuitdraai en het komt allemaal goed!

 

Corsica_Sardinie_Ferries

 

Hoe laat moet je in de haven zijn?

Hoewel wij reizigers op de valreep, zwaaiend met hun e-mailticket de haven binnen zagen rijden en nog net op tijd de veerboot op konden rijden, wordt door de maatschappijen gevraagd om zo’n uur tot 1,5 uur van te voren aanwezig te zijn als je met de auto komt. Dit om de parkeerterreinen goed in te kunnen delen en vervolgens de boot optimaal te kunnen laden. Passagiers te voet hoeven niet eerder dan een half uur van te voren aanwezig te zijn. Overigens: wij zijn meerdere keren binnen het uur, soms zelfs een half uur van te voren het haventerrein op gekomen: niks aan het handje hoor! (behalve het klamme zweet)

Op de pagina met Algemene tips staan nog wat tips voor in de haven en op de boot.

Veerdiensten Corsica <-> Sardinië

Je kunt met Moby Lines overvaren van Santa Terese Gallura op Sardinië naar Bonifacio op Corsica en vice versa. Blu Navy is de tweede maatschappij die op deze havens vaart. Duur van de overtocht zo’n 50 minuten.

Op heen ma 9 juli 2018 12.00 uur – terug vrijdag 3 aug 2018 10.00 uur

  • Kleine auto 2 volwassenen: 124 euro retour
  • Grotere auto 2 volwassenen, 2 kinderen + caravan 6m: 317 euro retour
  • Camper 6 meter, 2 volwassenen: 229 retour

Dit zijn prijzen met kortingen + vooraf boeken. De kortingen gaan er in de loop van de tijd af, met name bij de populaire tijden.

Boekdatum 23 november 2017 met Moby Lines

Er zijn ook overtochten mogelijk tussen Porto Vecchio enerzijds en Olbia of Porto Torres anderzijds met Corsica en Sardinia Ferries Ze varen maar weinig en een ticket kost voor 2 personen en een kleine auto zo ongeveer 140 euro.

NB: Tussen Sardinië en Sicilië zijn er ook overtochten mogelijk, zodat je ook een rondje kunt maken via Italië en de eilanden.

Veerdiensten Elba <-> Corsica

Een andere mogelijkheid is het overvaren van Elba naar Corsica. Enkele keren per week kan dat met Corsica&Sardinie Ferries. Voor 2019: op woensdag- en donderdagavond van Elba (Portoferraio) naar Bastia en donderdag- en vrijdagochtend van Bastia naar Elba.

Tussen Elba en Piombino varen Moby Lines, Blu Navy en Corsica&Sardinie Ferries.

Hulp nodig? Vraag advies op maat!

Geef de juiste maten op! Auto inclusief trekhaak en dakkoffer, aanhanger inclusief dissel. Het voorkomt wachten en ergernis in de haven!

Voorbeeldberekeningen Veerdiensten

Hier onder vind je enkele indicatieve voorbeeldberekeningen die heb ik gemaakt uit de tientallen mogelijkheden per dag. Het geeft een gevarieerd beeld van de mogelijkheden. Deze zijn oa bedoeld:

  • voor mensen die geen idee hebben hoeveel een overtocht ongeveer kost
  • om te vergelijken met andere jaren

Laat je niet afschrikken het kan dus echt nog goedkoper, maar ook veel duurder.Hulp nodig? Vraag advies op maat!

Data:

*= Maandag 13 juli 2020 en *= Vrijdag 7 augustus 2020
**= Dinsdag 14 juli 2020 en **= Donderdag 6 augustus 2020
## geen overtocht op deze di/do daarom woensdag 15 juli heen, maandag 3 aug terug

Deze voorbeeldberekeningen zijn gemaakt op maandag 18 november 2019. Voor het eerst dit jaar hebben we 2 kolommen voor het huidige boekjaar. Namelijk maandag en vrijdag  en daarnaast dinsdag en donderdag. Misschien hadden we ook gelijk de maandag moeten inruilen voor een zaterdag. Vrijdag en zaterdag zijn namelijk de duurste oversteken.

Er worden door alle drie de maatschappijen op diverse trajecten op onderdelen van de prijskortingen gegeven. Deze zijn gewoon meeberekend indien deze van toepassing zijn. Het kan zijn dat er in de loop van de tijd kortingen verdwijnen of er juist bij komen. De kortingen kunnen dus wel een vertekend beeld geven, maar geven wel het beeld van de boekingsmogelijkheden op 18 november 2019. Met name de korting van Moby (1 euro voor een auto) hakt er positief in!

Conclusies, we zien dat:

  • De prijzen nogal zijn gestegen tov de kolom 2019 met name in de kolom ma/vrij. Er zijn een paar kleine uitzonderingen bij Corsica Linea.
  • Duidelijk te zien is dat ma/vrij duurder is dan di/do, vooral bij Corsica Ferries.
  • Ook heel duidelijk: vanuit Frankrijk overvaren is een stuk duurder!
  • Vanuit Livorno overvaren is het goedkoopst, maar dan moet je dus wel verder rijden.

Deze berekeningen zijn eveneens gemaakt op 18 november 2019.

Conclusies:

  • Prijzen zijn heel wisselend tov 2019
  • Dinsdag en donderdag zijn met name goedkoper bij de nachtboten.
  • Moby en Tirrenia zijn nu echt goed geïntegreerd.
  • Bij het zoeken naar oversteken, bleek dat met name bij Corsica&Sardinie Ferries heel veel verschillende overtochten zijn en die gaan op verschillende tijden, dagen en havens. Er valt niet veel peil op te trekken. Terwijl bij Moby/Tirrenia wel van een bepaalde regelmaat sprake is.
  • Oversteken vanuit Livorno en Civitavecchia zijn het goedkoopst, maar wel verder rijden!

Bovenstaande proefboekingen zijn gedaan op maandag 18 november 2019.

Je kunt de bovenstaande prijzen vergelijken met vorig jaar, maar daarbij moet wel worden gezegd, dat de vaarschema’s ook dit jaar weer anders zijn. Dus de tijden en soms de haven heb ik moeten veranderen. Toch geeft het een aardig beeld van de niet alleen de prijzen, maar vooral ook de variatie in mogelijkheden.

Opmerkingen bij de prijzen:

  • Kinderen is 4 t/m 11 jaar
  • geen verzekering of ontbijt en andere extra’s
  • Je kunt het door goed zoeken goedkoper maken, maar ook veel duurder.
  • hoogte auto <190 bij Corsica Ferries = 220 hoog bij Moby Lines
  • de meest simpele hut (alleen bij nachtboot)
  • diverse kortingen zijn mogelijk van toepassing op moment van de proefboekingen
  • hond, dakkoffer of fietsdragers ed zijn niet meegerekend.
  • dit is slechts maar een fractie van het aantal overtochten, dus ga er maar eens op je gemak voor zitten.
  • G. Aranci is ongeveer hetzelfde als Olbia. (zelfde inham in Sardinië.)
  • Tirrenia is in de herfst van 2015 overgenomen door Moby Lines en kunnen nu via Moby Lines geboekt worden.
  • Corsica Ferries is dezelfde maatschappij als Sardinia Ferries: Corsica&Sardinia Ferries met de gele boten.

Belangrijk!
Aan deze berekeningen kunnen geen rechten worden ontleend. Hoewel ik mijn best heb gedaan kan ik niet instaan voor een mogelijke onjuistheid. Over het algemeen is varen op dinsdag t/m donderdag het goedkoopst en in het weekend het duurst: 2 tot 4 keer duurder! Daarnaast kunnen er kortingen worden toegevoegd of juist vervallen in de loop van het seizoen!

Wilge!Veerdiensten en Overtochten naar Corsica en Sardinie